Sköldpaddor



I mitt liv har en tid rått en viss förvirring angående sköldpaddor. Jag fick nämligen höra en gång att somliga sköldpaddor är reptiler medan andra är amfibier. Jag var skeptisk men tänkte att visst, det finns andra exempel på djur som ser rätt lika ut utan att för den skull vara det minsta släkt med varandra.

Näbbdjuret och anden till exempel:


Nu har jag dock äntligen tagit reda på hur det förhåller sig och såklart, det var ju helt åt skogen det där, sköldpaddor är reptiler. Bott och enbart och inget annat. Så nu vet vi det och kan äntligen andas ut. Annat vi kan lära oss om sköldpaddor är att de lägger ägg som de sedan lämnar åt sitt öde i en sandgrop. Sköldpaddan är alltså inte någon curlingförälder. Den största skölpdaddsarten kan bli två meter lång och väga nästan ett ton medan den minsta kan vara så liten som sex centimeter och inte väga mer än ett hekto.
Man kan också koka soppa på dem. Det bör dock anses som helt onödigt då det är mycket enklare att koka soppa på potatis och purjolök.


Sköldpaddor vi minns:

Skalman. Lagom soft snubbe med besserwissertendenser och en något präktig men mycket stark kompis.

 

 

Teenage Mutant Ninja Turtles. Alltså, ärligt talat har jag ingen koll på dem. Alls. Minns bara att det var något som andra lekte med när jag hellre lekte med My Little Pony.

 

 

Ja, jag vet inte vad han heter, talessköldpaddan för Turtle wax men jag är rätt säker på att du inte bör använda produkten till bikinilinjen.

 

 

Crush. Hjälper en liten orange och en liten blå fisk att hitta den orangea fiskens son. Har en ganska avslappnad attityd till det mesta och återberättar gärna saker med hjälp av ljudeffekter: "First you were all like 'whoa', and we were like 'whoa', and you were like 'whoa...'"

 

 

Verne. Något av en trygghetsnarkoman. Litar inte i första taget på okända tvättbjörnar och äter hellre bark än nachos.

 

 

Någonstans i universum seglar en gigantiskt sköldpadda runt med en hel värld och fyra elefanter på sitt skal. Detta är väl dokumenterat i flertalet böcker.

 

 

The Mayor. "If you control the water, you control everything." Tja, nåt i den stilen.

Den som inte har sett filmen Rango bör pinna iväg till närmsta filmuthyrarhak och hyra den. Nu.



Nästa gång skriver jag kanske om ett annat djur.
Blderna kan man klicka på om man vill har mer information om dem.


Kommentarer
Postat av: Tess

Ja, bättre koka soppa på potatis & purjo.. ;-) Jag var på sköldpaddssafari i Australien när jag var där senast. Otroligt häftigt att se de små liven kravla sig fram ur boet och ner mot havet.. medan mamma Sköldpadda var väldigt långt borta.. Ja, snacka om curling-föräldrar..

http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/forum.cgi?page=9&max=109&daily=1&event=trip&title=&forum_trip_id=5554&site=reseguiden

2012-01-28 @ 12:59:40
Postat av: Ebba

Oh vilka söta små sköldpaddsbebisar!

En sån resa skulle vara helt fantastiskt att göra. drömmer

2012-01-28 @ 16:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0