Kaffe

Nyligen öppnade ett nytt klassisk kaffehak här i stan. Starbucks, närmare bestämt. I samband med det kunde man läsa en artikel i GöteborgsPosten om hur mycket det kan kosta att dricka köpekaffe. Om man till exempel tar en stor latte på Starbucks varje arbetsdag under ett år kommer man till slut att ha lagt ut nästan 11000 kronor. För elva tusen kronor skulle man till exempel kunna åka till New York eller köpa en sån här tjusig helautomatisk kaffemaskin. Bara att trycka på en knapp så kommer kaffet liksom. Fiffigt som tusan.

 

Mindre fiffigt är det att ta den där under armen när man ska ut på stan. Då är det istället ganska fiffigt att kunna gå in på något av alla kaffehak och köpa sig en latte eller för all del en vanlig kaffe utan mjölk att ta med sig i en liten pappmugg. David Levin är dock tydlig i sin artikel. Köpa kaffe på stan är dyrt i allmänhet, 35 kronor för en latte i snitt i Sverige, köpa kaffe på den ondskefulla amerikanska jättekedjan är dyrt i synnerhet, den koppen kostar hela 49 kronor. Så spara dina pengar till något annat, en semesterresa till exempel. Själv kan jag inte annat än hålla med om att det är dyrt, jag har definitivt inte råd att köpa kaffe varje dag. Å andra sidan har jag inte råd med den där semesterresan heller, oavsett var jag köper mitt kaffe. Så istället för en resa till New York kanske jag kan unna mig en köpekaffe någon gång då och då? För hur det än är, trots snålblåst och dimma, hemvirkad mössa, HellyHansenjacka, Lindexjeans och foträta vinterkängor från ecco så får den där pappmuggen mig att känna mig liiite mindre grådassig och lite mer som Carrie Bradshaw.

 

Inga som helst jämförelser i övrigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0